Monday, March 24, 2008

Salah Faham Tentang Hijab

oleh: Kartini Sulaiman

‘Kenapa nak pakai tudung? Panas lah….tak rimas ke? Tak up to-date lah...’itulah biasanya soksek rakan-rakan non-muslim kita. Kalau anda apa jawapan yang anda berikan?

Teman-temanku, pertamanya, kita kena betulkan tanggapan mereka. Kita pakai tudung kerana itu adalah perintah ALLAH dan Rasul kita.

Dengan menjaga diri itu, insyaALLAH kita kan terlepas daripada pelbagai gangguan. Teman-temanku, kalau tidak kita siapa lagi nak sayang diri kita kan? Dengan berhijab itu juga kita lebih dikenali sebagai seorang muslim. cuba anda lihat sesiapa dikelililng anda.adakah anda dapat membezakan dia muslim atau non-muslim jika dia tidak memakai tudung? pasti boleh kalau anda mengenali mereka. tapi bagaimana pula yang tidak anda kenali? fikirkan teman. ALLAH menyuruh dan menegah sesuatu itu pasti ada sebab dan hikmahnya.

Seperti firman ALLLAH dalam surah Al-Ahzab:59.
"Wahai Nabi!katakanlah kepada isteri-isteri kamu, anak-anak perempuan kamu, dan isteri-isteri orang mukmin, 'hendaklah mereka menutupkan jilbabnya ke seluruh tubuh mereka' Yang demikian itu agar mereka lebih dikenali, sehingga mereka tidak diganggu. Dan ALLAH Maha Pengampun Maha Penyayang"


Hem...tapi bagaimana pula kalau ada yang bertanya,‘Kenapa perlu perempuan yang jaga diri? Kenapa tak lelaki yang tahan nafsu mereka dan jaga diri? Soalan ini sentiasa berlegar pada fikiran mereka yang tidak faham. Bukan setakat non-muslim, malah mereka yang muslim itu sendiri.

Sungguh teman-temanku, ALLAH itu Maha Mengetahui kelemahan dan kekuatan hambaNya. Siapa kata lelaki itu tidak disuruh menjaga diri? Sebelum perintah itu diturunkan kepada seorang perempuan, perintah itu terlebih dahulu diturunkan kepada seorang lelaki dalam Surah An-Nur:30.

Firman ALLAH S.W.T :
"katakanlah kepada lelaki yang beriman, agar mereka menjaga pandangannya dan memelihara kemaluannya; yang demikian itu lebih suci bagi mereka. Sungguh ALLAH Maha Mengetahui apa yang mereka perbuat"

Adilkan ALLAH? DIA tidak pernah membeza-bezakan hambaNya.

Bertanya lagi mereka, Dan bagaimanapula kes perempuan bertudung yang menjadi mangsa lelaki?

Teman-temanku, cuba kita fkirkan satu analogi. Jika kita keluar daripada rumah untuk suatu perjalanan, adakah kita akan membiarkan rumah kita tidak berkunci? Tidak kan? Kerana kita takut barang-barang kita akan dicuri. Tapi, adakah kemungkinan pencuri akan masuk ke dalam rumah kita? Pasti ada. Tapi, sekurang-kurangnya kita telah mengambil langkah berjaga lebih awalkan? Daripada langsung tidak berjaga. Begitulah halnya yang banyak berlaku sekarang.Jangan salahkan lelaki kalau kita sendiri yang sebenarnya tidak sayang diri dan teman-teman perempuan kita yang lain. Tegur-tegurlah kawan-kawan yang lain kerana dengan mengajak mereka ke arah kebaikan sebenarnya kita dalam usaha untuk menjaga diri kita daripada fitnah dan gangguan yang kita tidak sangka-sangka.

‘Kenapa ada orang Islam yang pakai tudung ada yang tak?’

Tegaskan! Jangan lihat Islam pada umat sekarang. Islam itu CANTIK. Tidak ada cacat celanya. Jika sesebuah organisasi itu bermasalah, patutkah kita salahkan organisasi tersebut sedangkan yang mencacatkannya adalah orang-orangnya?

Bertudung itu adalah ajaran Islam. Kita bertudung kerana kita ingin menjadi penganut Islam yang baik bukan kerana bertudung itu adalah budaya. Kenapa ada yag tidak bertudung? Itu mungkin kerana telah terikut dengan budaya dan persekitaran masing-masing. Mungkin juga kerana mereka tidak tahu kewajipan bertudung. Jadinya, sudah menjadi tanggungjawab kita untuk menyampaikan Islam itu pada yang tidak tahu.

Mana-mana agama pun ada menyuruh pengikutnya memakai tudung atau tutup kepala kerana perempuan yang menutup kepala itu dianggap mulia. Hatta dalam Bible sendiri pun dalam buku Corr 11:3-10 menyebut perihal menutup kepala. Satu cabaran buat penulis kerana orang-orang disekitar penulis, yang penulis sayangi juga ada yang belum berkeinginan untuk menutup aurat sepenuhnya. Walau bagaimanapun, itu bukan alasan untuk kita berputus asa menyampaikan ajaran Islam ke serata alam. Wahlah hu ‘alam. Sampai-sampaikan.

1 comment:

Anonymous said...

salam..saya mohon izin..saya terbitkan ini di fb saya...


-azimah ikhsan-