Tuesday, January 26, 2010

Top Up Your Iman with Jana Taqwa 1

Salam.

Alhamdulillah syukur kepada Allah swt kerana masih lagi saya bernafas dan mampu untuk mengetuk papan kekunci ini. Kali ini saya nak cerita tentang program JANA TAQWA anjuran HEWI PERKEPIS. Menarikkan bunyinya? Selalunya kita dengar jana pendapatan, jana kuasa dan lain-lain.


Program ini ialah program mingguan/bulanan HEWI PERKEPIS yang dibuat khas untuk kaum Hawa sahaja dan diadakan satu hari satu malam di mana-mana sahaja tempat yang sesuai. Pengisian program ini antaranya ialah qiamullail dan beberapa pengisian yang berkenaan dengan hal ehwal siswi. Seperti mana yang kita tahu, wanita lebih menitikberatkan aspek perhubungan ataupun relationship oriented berbanding dengan lelaki yang bersifat goal oriented. Jadi matlamat program ini selain untuk mengeratkan ukhuwah antara muslimat ianya juga bertujuan untuk menjadi medium di mana muslimat berkumpul meluahkan isi hati dan berkongsi masalah. Kalau dalam bahasa Inggerisnya program ini boleh dikenali sebagai Girls' Night ataupun Pillow Talk. Hoho.


Alhamdulilah pada 16 hingga 17 Januari yang lalu, program JANA TAQWA yang pertama untuk tahun ini telah diadakan di HOMESTAY ABAS di Kpg Panglima Seman, Kuching, Sarawak. Seramai 10 orang muslimat dari pelbagai lapisan umur telah ditakdirkan oleh Allah untuk mengikat tali ukhuwah. Saya salah seorang daripada mereka! *gembira* Terima kasih kepada Kak Siti Nurbaya dan Kak Nazirah yang bersusah payah menjadi tenaga penggerak.


Pada malam Sabtu, usai kami mengisi perut dengan daging black pepper dan sayur kobis hasil air tangan Kak Nazirah (dan sedikit sentuhan dari saya) Kak Nazirah terpaksa pulang kerana ada hal keluarga. Saya pun rasa tidak sedap hati kerana kalau Kak Nazirah mahu pulang mestilah Kak Siti yang akan menghantar. Yaa, tekaan saya benar. Huhu. Tidak lama selepas itu, Kak Siti menghampiri saya dan dia mengharapkan saya untuk menggantikannya seketika. Masya Allah, takutnya saya sebab tidak ada persiapan langsung.


Tibalah masa pengisian. Halaqah telah dibuat. Masya Allah saya berdepan dengan sahabat yang lebih muda, sebaya dan ada juga yang lebih tua dari diri saya. Rasa gementarlah sedikit. Tetapi alhamdulillah Allah beri saya kekuatan untuk meneruskan sesi taaruf kami. Usai sesi taaruf yang menghiburkan kami lebih mengenali antara satu sama lain.


*tick tock tick tock*


Jam sudah pukul 9 malam. Tapi bayangan Kak Siti belum juga nampak. Tiba-tiba datang satu pesanan ringkas dari Kak Siti


"Tini, akak perlu ambik mak akak di hospital. Lepas ya akak pergi sia gik"


Selepas itu, saya pun meneruskan jua ke aktiviti yang seterusnya iaitu KULDUM ataupun kuliah 2 minit. Masa ini giliran sahabat yang lain lagi bercakap, saya mendengar. Adil kan? Hoho. Saya beri satu tajuk yang ringkas dan mereka memberi pendapat masing-masing ataupun pengisian berdasarkan tajuk iaitu CINTA. Amat mengujakan mendengar pendapat mereka.


*tick tock tick tock*


Sedar tak sedar jarum jam menunjukkan pukul 10 tepat. Tinggal 30 minit lagi. Otak saya ligat berputar memikirkan aktiviti seterusnya. POP! Allah beri ilham. Alhamdulillah! Saya kemukakan satu permintaan yang aneh pada fikiran mereka atau sesiapapun yang mendengar pada masa itu. Sila kemukakan saiz kaki anda dan bercerita tentangnya. Ada yang mengulas panjang lebar dan ada yang menceritakan betapa susahnya mencari kasut untuk dirinya dan macam-macam kisah yang lucu berkenaan dengan kaki.


Insya Allah, kisah kaki akan saya sambung pada entri yang seterusnya. Rasa bersalah sebab terlalu lama dating dengan laptop ni. Hoho.


Catatan Jurnal: Hartini Mardan

1 comment:

Suluh Hati said...

Semoga istiqomah berjuang...:)