Monday, July 29, 2013

Kasih sayang Allahq

Salam pembaca blog sekalian. Salam ramadhan. Hari ini hari ke 20 berpuasa dan malam ini bermulalah pencarian lailatul qadar. Sejauh mana amalan kita sehingga hari ini? Adakah sekadar menahan lapar dan dahaga di siang hari semata-mata atau puasa ini dapat meningkatkan takwa dan iman pada Illahi?

Perancangan manusia memang terhad batasnya. Merancang memang mudah tapi untuk mendapatkannya bergantung kepada kehendak Allah terhadap kita. Kalau diimbas perkara yang berlaku dari awal tahun hijrah ini, banyak perkara yang tak terduga telah berlaku. Perancangan demi perancangan, ada yang diluluskan olehNYA, ada yang ditangguhkan dan dibatalkan permohonan.

Mengikut rencana awal, ada orang baru bakal hadir di dalam hidup selepas raya nanti tapi Allah tidak meluruskan jalannya dan perancangan yang dibuat terbatal di pertengahan jalan. Apa hikmah di sebaliknya? Aku sendiri tidak pasti sejelas mana hikmah yang tersembunyi.

Bulan seterusnya masih merancang menambah ahli keluarga, tapi Allah belum kurniakan rezeki itu untuk kami. Di mana dan apa hikmahnya?

Semakin hari berfikir dan berfikir kadang boleh menyebabkan fikiran kacau dan tidak waras. Tekanan hidup yang pelbagai menekan jiwa dan raga, kadang menyebabkan fikira melalut entah ke mana.

Allah menguji bukan ingin melihat hambaNya tersiksa. Allah menguji kerana Dia rindukan air mataku, rintihanku, rayuanku yang telah lama ditinggalkan. Allah hadirkan ujian bersilih ganti sebab ingin meletakkan diri kita di darjat yang tinggi. Masih beruntung lagi kita kiranya diuji, kita masih mampu untuk ingat ujian itu datang dari Allah.

Bantu hambaMu untuk terus beriman dan bertakwa padaMu. Tetapkan iman di hati. Kurniakan hidayah buat kami ini.

posted from Bloggeroid

No comments: